رایانه چیست؟

محقق نگار نوری نشاط
کلاس پنجم  - دبستان شهید چمران
ویژه هفته پژوهش – وزارت آموزش و پرورش استان تهران
شهرستان شمیرانات
زمستان 1389

محقق نگار نوری نشاط
کلاس پنجم
دبستان شهید چمران
ویژه هفته پژوهش – وزارت آموزش و پرورش استان تهران
شهرستان شمیرانات
انتشارات برگ زیتون
زمستان 1389

فهرست مطالب
مقدمه    5
رایانه چیست؟    7
بخش های مختلف رایانه    10
معرفی دو نرم‌افزار مهم رایانه    12
فایده های رایانه چیست    13
چند پیشنهاد برای کودکان    15
منابع مورد استفاده    16


مقدمه
سلام. من از وقتی که به دنیا آمدم پدرم پیوسته با کامپیوتر یا رایانه کار می کرد. برادرم عاشق رایانه بود و مادرم هم چون ناشر بود باید با رایانه کار می کرد و الان هم خودم کار می کنم .
من کلاس پنجم هستم وتا حالا یک کتاب برای مدرسه انجام دادم که درباره  ی آلودگی هوا بود و دوباره برای هفته ی پژوهش باید کتاب درست کنم و البته انجام می دهم و چون ما خانوادگی عاشق رایانه هستیم موضوع کتابم را  رایانه (کامپیوتر) گذاشتم.
رایانه یا کامپیوتر برای کودکان خیلی مفید است زیرا ما می توانیم بگوییم که کامپیوتر یک وسیله بازی آموزشی است و کمک می کند که بچه ها یاد بگیرند که چطور سریع تر فکر کنند، و به درس خواندن آن ها نیز کمک می کند زیرا بسیاری از درس ها حالا در سی دی ها هست و از کار های مانند  طراحی و نقاشی - بازی– فیلم– تحقیق را می توانند به کمک رایانه انجام دهیم.
هدف از این تحقیق این است که من نشان دهم که رایانه یا کامپیوتر برای کودکان چه فایده هایی دارد تا کودکان بهتر بتوانند از این وسیله استفاده کنند و من بسیار خوشحال می شوم که تحقیقی انجام دهم که مورد استفاده کودکان عزیز قرار بگیرد و به آنها کمک کند که بهتر از رایانه یا کامپیوتر استفاده کنند.

رایانه چیست؟
هزاران سال پیش انسان ها برای شمارش گاو ها گوسفند ها مرغ ها و خروس هایشان از انگشتان دست خود استفاده می کردند .اما کم کم آموختند که وسایل دیگر نیزمی توان برای شمارش استفاده کرد . که وسیله ای به نام چرتکه ساخته شد که کار شمارش را آسان تروسریع تر می کرد .نزدیک چهار صد سال پیش نیز نخستین ماشین حساب ساخته شد .آن ماشین حساب بزرگ بود و فضایی به اندازه ی یک اتاق را اشغال می کرد. سرانجام رایانه ساخته شد که نه تنها کار ماشین حساب بلکه هزاران کار دیگر انجام می دهد.
به کمک رایانه ها می توانیم سریع تر حساب کنیم – مسئله ها ی گوناگون را حل کنیم – نامه بنویسیم –کتاب و روزنامه بخوانیم – نقاشی و طراحی کنیم و خبر ها و اطلاعات لازم به دست آوریم. از رایانه در بسیاری از مشاغل نیز استفاده می شود. اکنون رایانه را در همه جا می توان یافت؛ دربانک ها، در فروشگاه ها، در مدرسه ها، در خانه ها و حتی در شهر بازی ها.
 
رایانه مثل ما انسان‌ها چیزهایی را در ذهن خود نگه می‌دارند. تو می‌توانی خاطره‌ای از یک روز خوب را برای دوستانت تعریف کنی. یا داستانی را که خوانده‌ای برای آن‌ها بگویی.
دانسته‌های تو در بخشی از مغزت به نام «مرکز حافظه» قرار درند. هر چیزی را که به یاد می‌آوری، قبلا در حافظه‌ات ذخیره شده است.
رایانه هم برای خودش حافظه دارد. رایانه تمام اطلاعاتی را که می‌گیرد، در حافظه‌اش ذخیره می‌کند.
البته رایانه‌ها هم گاهی فراموش کار می‌شوند. مثل ما که گاهی چیزی را که قبلا دیده‌ایم را فراموش می‌کنیم.
رایانه هم مثل ماست. یک حافظه دائمی دارد و یک حافظه موقت. اگر رایانه خاموش شود، بعضی از اطلاعاتش از بین می‌رود. باید حواسمان باشد که قبل از خاموش کردن رایانه، هر چیزی را که می‌خواهیم او فراموش نکند، روی حافظه دائم ذخیره کنیم.
هر چه حافظه یک رایانه قوی‌تر باشد اطلاعات بیش‌تری را در خودش جمع می‌کند (رشد دانش‌آموز، آبان 1388، ص 12).

بخش های مختلف رایانه
1. نمایشگر : جعبه‌ای مانند تلویزیون - که همه شماها دیده‌اید و همه جا وجود دارد مثلا در همین کلاس - که به آن «مانیتور» هم می‌گویند. نمایشگر رایانه، عکس‌ها ونوشته‌ها را به ما نشان می‌دهد. نمایشگر، مثل صورت ما انسان‌ها است که نشان می‌دهد در دل ما چه می‌گذرد !
2. کیس : بخش دیگر رایانه، «کیس» نام دارد. کیس، همان جعبه‌ای است که تمام عملیات مهم یک رایانه داخل آن اتفاق می‌افتد؛ یعنی شبیه سر نسان‌ها که (مغز) داخل آن قرار دارد...
پس حتمآ حدس زده‌اید که می‌خواهیم بگوییم همه توانایی‌های رایانه، حافظه آن و بخش‌های مهم دیگر در این مغز جعبه‌ای قرار دارد.
3. موس : چیزی شبیه یک موش کوچک هم به رایانه وصل شده است. این وسیله مثل دستان ما، به ماکمک می‌کند تا هر چه را می‌خواهیم انتخاب کنیم یا در نمایشگر از جایی به جایی ببریم. اسم این موش «موشواره» یا «موس» است.
4. صفحه کلید : یا به زبان دیگر کیبورد نامیده می‌شود. برای وارد شدن به هر خانه‌ای کلیدی وجود دارد. همه این کلیدها روی یک صفحه به نام صفحه کلید یا کیبورد قرار دارد. با این صفحه می‌تواند کلمه‌ها و عددها را به رایانه‌مان وارد کنیم (رشد دانش‌آموز، مهر 1388، ص 27).

معرفی دو نرم‌افزار مهم رایانه
1. در رایانه‌ها بخشی به نام «جستجو» وجود دراد. این بخش خیلی سریع‌تر از ما می‌تواند تمام فایل‌ها (کشوها و کمدهای) داخل رایانه را بگردد. فقط کافی است یک کلمه‌ای از موضوعی که دنبالش می‌گردیم انتخاب کنیم. بعد هم آن را در پنجره‌ای که مخصوص جستجو است بنویسیم. حالا دیگر خود رایانه، با یک ذره بین بزرگ تمام دور و برش را می‌گردد و جواب سئوال تو را پیدا می‌کند.
2. یک دوست خوب در رایانه وجود را به نام نرم‌افزار «ورد». این نرم‌افزار دفترچه‌ای با صدها هزار صفحه. نرم‌افزار ورد به تو کمک می‌کند تا هر چه دلت می‌خواهد بنویسی. آن‌هم با خط‌های مختلف رایانه.
در این نرم‌افزار، می‌توانی رنگ نوشته‌هایت را تغییر دهی، اندازه آن را بزرگ وکوچک کنی و حتی حاشیه قشنگی دور صفحه نوشته ات بگذاری.
در ضمن استفاده از رایانه برای نوشتن و ثبت اطلاعات، باعث صرفه جویی زیادی در مصرف کاغذ می‌شود. (رشد دانش‌آموز، مهر 1388، ص 27)
 
فایده های رایانه چیست
یکی از فایده های رایانه این است که درست مانند یک وسیله ارتباطی است. یعنی اینکه من می توانم با پدرم که در یک کشور دیگر است ارتباط داشته باشم. او را ببینم و از او سئوال هایی را بپرسم. او نیز می تواند حال مرا بپرسد
یکی دیگر از فایده های دیگر رایانه این است که من می توانم از طریق آن به اینترنت وصل شوم و در مورد خیلی از چیزهای جدید مطالبی را یاد بگیرم و حتی برای انجام این تحقیق از اینترنت استفاده کنم.
از فواید دیگر رایانه این است که من سی دی درس هایم را در خانه دارم و گاهی اوقات برای مرور درس هایم از کامپیوتر استفاده می کنم.
یک فایده دیگر رایانه این است که درست مانند کتابخانه یا قفسه یا درست مانند یک صندوقچه عمل می کند و می توانند نوشته ها و عکس ها و حرف های ما را در  خود نگه دارد و وقتی ما به آنها نیاز داریم می توانیم از آنها استفاده کنیم.
البته رایانه ها خیلی استفاده های دیگر دارند چون درست مانند یک حسابگر است. مهم این است که از آن درست استفاده کنیم.

چند پیشنهاد برای کودکان
به هنگام استفاده از رایانه باید حواسمان باشد که زیاد استفاده نکنیم. یادمان برود که باید اتاقمان را تمیز کنیم یا یادمان برود که ناهار یا شام بخوریم یا وقتی میهمان به خانه مان آمده یادمان برود که به پیش آنها برویم چون داریم با رایانه بازی می کنیم. هر کاری وقتی دارد و بازی با رایانه هم زمانی دارد. به حرف های مادرمان یا پدرمان گوش دهیم و آنها بهتر می دانند که چه زمانی باید با رایانه بازی کنیم.
باید حواسمان باشد که مدت طولانی نشستن پشت رایانه ممکن است برای سلامتی ما هم خوب نباشد. باید به بدنمان و چشمانمان استراحت بدهیم.
 


منابع مورد استفاده
1. رشد دانش‌آموز، مهر 1388و آبان 1388
2. کتاب بخوانیم, کلاس پنج, درس یازدهم
3. اینترنت